Jak zadbać o zdrowie jesienią?

13.09.2020

Najbliższy czas nie będzie nas rozpieszczał – jesień to okres, kiedy trudno uniknąć infekcji. Deszcze, chłodne dni oraz częstsze przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach sprzyjają przeziębieniom. Z uwagi na fakt, iż zbliżające się miesiące to okres wzrostu zachorowalności na grypę oraz COVID-19, już teraz warto zadbać o swoje zdrowie i wzmocnić odporność organizmu.

Sprawnie działający układ immunologiczny jest niezbędny w walce w wirusami, bakteriami czy grzybami, które nas atakują. Aby go wesprzeć, należy stosować się do kilku prostych zasad. Oto one.

Odżywiaj się zdrowo

W diecie wzmacniającej system immunologiczny muszą znaleźć się warzywa i owoce, bogate w witaminę A,C i E, takie jak np. szpinak, marchew, czerwona papryka, brokuły, cytrusy. Świetnym sposobem na rozpoczęcie dnia jest wypicie szklanki letniej wody z cytryną i miodem. Do codziennej diety wprowadź jogurt naturalny, zawierający żywe kultury bakterii – produkt ten może zapewnić skuteczną ochronę przez drobnoustrojami. Do potraw warto dodawać czosnek, który oczyszcza organizm z toksyn, wykazuje działanie bakteriobójcze oraz zapobiega infekcjom wirusowym układu oddechowego. Zwiększ spożycie produktów zawierających kwasy omega-3 (np. tłuste ryby morskie) oraz żelazo (np. owoce morza czy rośliny strączkowe).

Jedz śniadania

Aby organizm miał siłę do walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami, rano musi dostać solidną porcję energii. Posiłek należy spożyć do godziny od pobudki. Ważne, aby był on sycący i pełnowartościowy, ale jednocześnie nie obciążał za bardzo układu trawiennego.

Wysypiaj się

Brak snu znacząco wpływa na spadek Twojej odporności. Najlepiej spać w pomieszczeniach, gdzie jest cicho i ciemno – w takich warunkach organizm regeneruje się najlepiej. Dodatkowo zadbaj, aby sypialnia była dobrze wywietrzona, a temperatura w niej panująca nie przekraczała 20°C.

Nie rezygnuj z aktywności fizycznej

W okresie jesienno-zimowym, wiele osób najchętniej spędza czas pod kocem, z kubkiem ciepłej herbaty w ręku. Nie ma w tym nic złego, o ile nie jest to dominujący sposób wykorzystywania wolnych chwil. Należy bowiem pamiętać, że jedną z najlepszych metod na uniknięcie przeziębień jest ruch. Uprawiaj sport minimum 3 razy w tygodniu po 45 minut, a znacząco obniżysz ryzyko złapania infekcji. Wybierz formę aktywności fizycznej, która odpowiada Ci najbardziej, pamiętając o specjalnych środkach ostrożności – epidemia COVID-19 w naszym kraju nadal bowiem nie ustępuje.
Wprawdzie niskie temperatury nie zachęcają do spędzania czasu na świeżym powietrzu, jednak spacery to jest to, czego Twój system immunologiczny naprawdę w tym czasie potrzebuje.

Ogranicz używki

Alkohol w nadmiernej ilości wypłukuje z organizmu wiele składników odżywczych (wspierających układ odpornościowy) oraz redukuje zdolność białych krwinek do likwidowania patogenów. Zawarte w dymie tytoniowym substancje dostają się do błon śluzowych i niszczą je. A trzeba pamiętać, iż właśnie te struktury stanowią pierwszą linię naszej obrony przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Walka z nałogiem tytoniowym to niełatwa sprawa, ale warto chociaż ograniczyć ilość wypalanych papierosów.

Zażywaj witaminę D

Niedobór witaminy D, na który cierpi większość Polaków (zwłaszcza w okresie jesienno- zimowym), wpływa znacząco na spadek odporności organizmu. Decyzję o suplementacji podejmij wspólnie z lekarzem, który ustali odpowiednią dawkę preparatu witaminowego.

Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u lekarza. Pamiętaj, że w razie wystąpienie problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się ze specjalistą.

    Pozostaw komentarz

    Tój adres email nie będzie opublikowany.*