Ile godzin snu potrzebujesz?

16.03.2020

Sen ma olbrzymie znaczenie dla naszego zdrowia. Wpływa zarówno na kondycję psychiczną jak i fizyczną organizmu. Jeśli jest mocny i trwa odpowiednio długo, jesteśmy bardziej odporni na infekcje, działamy efektywniej, szybciej myślimy i potrafimy koncentrować się na pracy czy nauce. To, jak długo w ciągu nocy należy spać, zależy głównie od naszego wieku oraz indywidualnych predyspozycji.

Potrzebujemy różnej ilości snu. Jedni lubią kłaść się wcześnie, a tym samym wstawać o poranku. Inni, zwani sowami, wieczorem chętnie pracują czy imprezują, za to rano marzą o pozostaniu w łóżku dłużej. Są osoby, których organizm wymaga więcej snu, innym wystarczy mniej, aby sprawnie funkcjonować.

Ile godzin należy spać?

To zależy głównie od wieku. Noworodki przesypiają praktycznie całą dobę, robiąc sobie przerwy na krótką aktywność i posiłki. Organizm małych dzieci potrzebuje około 10-14 godzin snu, a młodzieży około 8-10. W okresie dorastania niezwykle istotna jest nie tylko długość snu, ale również pora zaśnięcia, najlepiej aby to było przed godziną 22:00 (jest to ściśle związane z dobowym rytmem wydzielania hormonów). Dorosły człowiek zazwyczaj potrzebuje około 6-9 godzin snu, choć są takie osoby, które przesypiają 5 godzin na dobę i tyle im wystarczy, aby efektywnie funkcjonować. U ludzi w podeszłym wieku, zapotrzebowanie na sen wzrasta. Należy jednak pamiętać, że jego ilość, której potrzebuje organizm, jest sprawą indywidualną. Najważniejsze jest samopoczucie – jeśli po przebudzeniu jesteśmy wypoczęci, rześcy i mamy siłę oraz chęć do działania, to oznacza, że w nocy nasz organizm miał wystarczającą ilość czasu na regenerację.

Co za dużo, to niezdrowo

Zaobserwowano, że regularny sen powyżej 9 godzin wpływa negatywnie na nasze funkcjonowanie, podobnie jak zbyt jego mała ilość w ciągu doby. Jeśli śpimy za długo, jesteśmy bardziej narażeni na choroby serca czy cukrzycę. Mamy problemy z koncentracją i częściej boli nas głowa.

Higiena snu

Brak wystarczającej ilości nocnego odpoczynku oddziałuje negatywnie na organizm. Dlatego niezwykle ważne jest przestrzeganie kilku podstawowych zasad, które zagwarantują nam zdrowy sen. Oto one:

  • W ciągu dnia bądź aktywny, choć wytężony wysiłek fizyczny jest zalecany minimum 3 godziny przed położeniem się do łóżka.
  • Na kilka godzin przed snem unikaj ciężkostrawnych posiłków, kawy, papierosów oraz napojów energetyzujących.
  • Przed nocnym odpoczynkiem wyeliminuj wszystkie źródła światła w sypialni, unikaj ekspozycji na światło o niebieskiej barwie (emitowane jest ono np. przez telewizor czy monitor komputera).
  • Kładź się do łóżka i wstawaj o regularnych godzinach.
  • Zadbaj o świeże powietrze oraz odpowiednią temperaturę w sypialni (18- 22ºC).
  • Zrelaksuj się – pomoże Ci w tym ciepła kąpiel, nastrojowa muzyka czy medytacja.