5 sposobów na zdrowe stopy

22.03.2020

Stopy to niezwykle istotny element naszego ciała: dźwigają i przenoszą jego ciężar, utrzymują go w równowadze oraz amortyzują wstrząsy, powstające podczas poruszania się. Kiedy chorują, mamy problem z chodzeniem, odczuwamy dyskomfort, a często nawet ból. Dlatego warto o nie dbać, by służyły nam jak najdłużej i jak najlepiej.

Oto kilka rad, których konsekwentne stosowanie pomoże Twoim stopom utrzymać dobrą kondycję. Czy zadziałają? To zależy od Ciebie – jeśli nie zapomnisz o ich istocie, a Twoje działania będą systematycznie, efekt z pewnością będzie zadowalający.

1. Noś odpowiednie obuwie

To jedna z najważniejszych zasad, której wdrożenie ma kluczowy wpływ na zdrowie stóp. Dobrze dobrane buty nie są ani za ciasne, ani za duże. Najlepiej wybierać modele lekkie, zrobione z dobrego materiału, najlepiej ze skóry. Zwracaj uwagę na kształt butów – te ze zwężonym noskiem oraz na wysokim obcasie prowadzą do zniekształceń stóp i bolesnych dolegliwości.

2. Ruszaj się

Jeśli masz nadwagę, fakt ten z pewnością negatywnie wpłynie na kondycję Twoich stóp – trwające dłuższy czas, znaczne przeciążenie ich struktur może prowadzić do licznych schorzeń, takich jak np. płaskostopie czy paluch koślawy. Regularna aktywność fizyczna nie tylko pozwoli utrzymać prawidłową masę ciała, ale również przyczyni się do wzmocnienia więzadeł oraz mięśni stopy, zapewni lepsze krążenie i zmniejszy opuchliznę.

3. Daj stopom odpocząć

W sytuacji gdy Twoja praca wymaga noszenia przez wiele godzin obuwia, zapewnij stopom choćby krótki odpoczynek. Jeśli masz możliwość, ściągnij buty, unieś nogi do góry i rozruszaj staw skokowy oraz palce. Warto zaopatrzyć się również w takie gadżety jak np. piłeczka tenisowa, która w wolnej chwili posłuży do rolowania podeszwy stopy.

4. Zadbaj o właściwą pielęgnację

Prawidłowa higiena stóp ma niebagatelny wpływ na ich kondycję. Nie zajmuje ona wiele czasu w ciągu dnia, wymaga od nas jednak systematyczności. Cyklicznie usuwaj zrogowaciały naskórek, stosuj nawilżające kremy. Jeśli Twoje stopy mają tendencję do nadmiernej potliwości, używaj odpowiednich antyperspirantów. Nie zapominaj o paznokciach – regularnie je przycinaj, sprawdzaj czy nie pojawiają się na nich zmiany strukturalne czy kolorystyczne.

5. Wybierz się do ortopedy

Raz na jakiś czas warto odwiedzić specjalistę, by ocenił postawę Twojego ciała i określił stan zdrowia stóp. Ortopeda jest w stanie szybko zdiagnozować wszelkie nieprawidłowości w ich obrębie, a tym samym wdrożyć skuteczne leczenie (wkładki ortopedyczne, fizjoterapia itp.). Pamiętaj, że wczesne wykrycie nieprawidłowości pozwoli uniknąć wielu uciążliwych deformacji.